La transcripció
que es mostra a continuació és fruit d’una observació d’un projecte realitzat
aquest mateix any, amb infants de 2 a 3 anys, sobre el disseny d’escenaris (ambients
de joc i activitats que afavoreixen l’autonomia i el desenvolupament dels
infants) i l’ observació (com a eina fonamental que guia tot procés
educatiu i com a instrument per conèixer
i comprendre l’infant i les seves accions).
Es van dissenyar 4 escenaris diferents (en 4 sessions diferents) amb el
mateix material base: capses de cartró. Aquest material de recuperació és un
material senzill, no estructurat (sense cap funció específica), però a la
vegada suggerent, que permet als nens/es jugar-hi de diferents maneres.
Es va poder comprovar que amb un material tan senzill i amb un disseny ben
planificat, els infants van realitzar diferents tipus de jocs: jocs sensoriomotors,
jocs de construcció, jocs simbòlics... i que les intervencions de l’educadora
van ser mínimes (potenciant així l’autonomia dels infants).
Tipus de tècnica:
|
REGISTRE DESCRIPTIU
|
Context de l’observació:
|
Hora i data: 10.15h del
20/11/2012. Primera experiència amb capses de cartró.
Aula: 2-3 anys.
Escenari: S’han col·locat capses
obertes una dins l’altre, de manera que quan els infants han entrat dins
l’aula, només n’han vista una de grossa.
Situació que s’ha observat: interacció que duu a
terme el subjecte observat amb les capses de cartró.
|
Focus d’observació:
|
Els diferents
tipus de joc que es donen a partir de les capses de cartró.
|
Subjecte observat:
|
C. El nen més petit de tot el
grup de 2 a 3 anys.
|
Recull de l’observació:
|
En
C. mira la capsa (escenari preparat) des de lluny i en silenci, deixant certa
distancia entre aquesta i ell. A poc a poc i mentre que els altres nins van
obrint la capsa grossa, en C. s’apropa observant què fan i com ho fan.
L’educadora
s’acosta per iniciar el joc i motivar-los. Els demana si volen obrir la capsa
per veure què hi ha dintre. En C. observa des de lluny i en silenci com els
seus amics van traient les capses l’una dins de l’altre.
L’educadora
es dirigeix a en C per motivar-lo al joc. A poc a poc, comença a jugar. Agafa
una capsa petita, la mira, l’obri i la tanca. Se la posa damunt el cap
imitant a una amiga. Quan se la lleva de damunt, mira com les seves amigues
juguen amb les capses i com corren per l’aula.
En C
agafa una capsa i en treu una que està dintre ficada; les toca i les mira.
Quan les molla, s’acosta a una capsa grossa que hi ha dos amics seus dintre.
Els mira i intenta també entrar. En C riu quan veu que els seus amics han
tombat la capsa i ells també han tombat.
En
C. posa bé la capsa i hi entra dintre. S’asseu dins aquesta. Mentre ell està assegut
dintre la capsa, un amic seu l’ha tombada (a en C i la capsa). Surt de la
capsa, la posa bé i torna intentar entrar-hi. Repeteix la mateixa frase que
diuen els seus amics: “me toca a mi”. En C. ha tornat entrar dins la capsa
grossa amb una amiga, i han tornat a tombar la capsa (i ells mateixos).
Quan
veu que està sol davant la capsa grossa, s’hi tira al damunt i la doblega. S’aixeca
i s’hi torna a tirar. S’aixeca i s’aproxima a una altra capsa. Hi entra i s’asseu
dintre tranquil·lament.
Quan
ha sortit d’aquesta capsa, s’aproxima a la capsa que jugava abans i hi torna
entrar; s’hi asseu dintre, està en silenci i no se mou. Observa què fan els altres companys. Surt
de la capsa.
S’acosta
a una capsa, l’agafa amb les mans, l’aixeca una mica i la molla. La torna a
agafar, l’aguanta, la mira, l’aixeca i la molla. Quan cau a terra hi entra i
s’hi asseu. Mentre ell està dintre, els seus amics la mouen i ell riu. En C
es tomba i la capsa també. S’aixeca ràpidament, la posa bé i hi torna a
entrar. Fent el mateix moviment que un balancí, aconsegueix ell tot sol
tombar-se (i la capsa) i surt d’ella gatejant.
L’educadora
suggereix posar les capses una dins l’altre per anar acabant i per
guardar-les per una altra sessió. En C, encara que l’hagi escoltada, no els
ajuda. Els altres nens van guardant les capses i en C els observa.
|
Primeres impressions/ interpretacions:
|
Penso que al ser la primera vegada que els infants
jugaven amb les capses de cartró (no estaven familiaritzats amb aquest
material) i que no sabien ben bé què hi havia dins la capsa grossa que se’ls
havia presentat a l’inici de la sessió, poden ser els factors que han
provocat que els hagi costat iniciar l’acció/joc al començament.
Moltes vegades, en C primer observa/analitza què fan
els seus amics i com ho fan, per després ell repetir-ho/imitar-los
(aprenentatge per observació i aprenentatge entre iguals). Per ventura,
també, li falta iniciativa per començar el joc i certa seguretat (davant
d’aquest material). No obstant això, una vegada que ell s’ha sentit segur, ha
jugat plaentment.
El projecte principal que ha dut a terme en C. durant
tota la sessió ha estat el mateix: ficar-se dins la capsa, asseure-s’hi
dintre i tombar-la amb el moviment de tot el seu cos.
Possiblement i durant les futures sessions, en C.
trigarà menys temps en iniciar el joc, ja que una vegada ha començat l’acció,
ha jugat molt i ha hagut d’esser l’educadora qui ha hagut de finalitzar la
sessió.
|
Escenari presentat a la 1ª sessió |
Justificació de les competències
treballades:
1.4. Amb aquest projecte, vam comprovar com n'és d'important tenir una fonamentació teòrica de qualsevol acció educativa per poder guiar-la. Ens vam centrar amb l'evolució del joc que Piaget va establir, amb les diferents etapes, i vam comprovar que els infants van passar per totes elles. Gràcies a la recerca que vam fer abans de començar, quan realitzàvem el treball de camp, sabíem argumentar el que allà passava.
2.6. Vam decidir realitzar aquest projecte ja que érem conscients que els infants possiblement havien jugat poc amb un material com aquest (no estructurat) i perquè creiem que els infants eren totalment capaços de realitzar diferents tipus de joc amb aquest material, podent-se enriquir. Els escenaris que vam montar, els vam dissenyar d'una manera que els infants eren els vertaders protagonistes d'aquest projecte i que eren ells qui decidien a què jugar, amb què jugar, amb qui jugar, com jugar, fins quan jugar...
4.3. El registre anterior és de la primera sessió d'aquest projecte (va durar quatre sessions). A cada una d'elles, realitzàvem uns primeres hipòtesis, unes primeres preguntes per reflexionar, unes primeres interpretacions. Aquestes, ens ajudaven a planificar i organitzar les properes sessions i ens ajudaven a adequar millor les nostres intervencions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada