L’entrada d’avui
tractarà sobre les concepcions i
creences de tot el que engloba l’Educació Infantil: imatge d’Infant, paper
del mestre, estils d’ensenyament... Per
això, analitzaré una experiència docent real i analitzaré i reflexionaré sobre
les pròpies concepcions i creences.
Abans de
començar, definir breument què són les creences i les concepcions:
-
Les creences són idees que formen part de la nostra
manera de pensar i que tenen un sentiment de certesa, perquè són els puntals
des dels quals interpretem el món i allò que ens succeeix.
-
Les concepcions són un conjunt de posicionaments que un
mestre té sobre la seva pràctica en relació amb els temes relacionats amb el
procés de l’ensenyament i l’aprenentatge.
Considero que
ambdós conceptes es poden relacionar amb els models educatius, amb les pràctiques educatives dels mestres que s’identifiquen
amb un model teòric.
L’experiència
docent que analitzaré serà d’una professora que vaig tenir a la UIB, que és
mestra d’un centre d’Educació Infantil. Aquesta persona em va transmetre
realment la idea, l’essència, la importància i l’esperit de l’Educació
Infantil.
L’experiència que
ella “narra” al bloc de la seva classe (grup de 4 anys) es titula:
“Feim ciència a l’aula”. enllaç
Simplement, en
llegir aquest títol, podem intuir les concepcions i les creences que té aquesta
professional sobre l’educació. Es tracta d’un projecte d’investigació de la
natura, on es veu que els infants són els vertaders protagonistes actius del
procés, que estan motivats per aprendre i que fan aprenentatges significatius.
Els projectes d’investigació
es caracteritzen perquè són els propis infants qui elegeixen el tema per
estudiar (partint dels seus interessos, motivacions, necessitats...); a partir
d’una avaluació inicial (valoració dels coneixements previs i plantejament de
preguntes, hipòtesis, curiositat sobre el tema elegit), aprenen a cercar i a recollir
informació, a realitzar diferents activitats per aprofundir-se amb el tema, a construir
un coneixement, a resoldre les curiositats, preguntes i dubtes que s’havien
plantejat i avaluar tot el procés.
En projectes com
aquest, l’Infant és considerat com un científic/poeta/filòsof que construeix el
seu propi coneixement, que té una
cultura pròpia i que se la respecta (una manera de pensar, una manera de
construir teories, una manera d’expressar-les a través dels seus 100
llenguatges), que progressivament reorganitza el coneixement a partir de l’experiència,
que troba un sentit en allò que fa, i que aprèn conceptes, procediments i
actituds a través de l’activitat autoiniciada. Amb experiències com aquestes,
els infants estan motivats per aprendre (característica indispensable perquè
els infants puguin “aprendre a aprendre”).
Es pot comprovar
que el paper de la mestra en aquest cas no és “transmetre” coneixements a “recipients
buits”, sinó que “simplement” (i sense menysprear) es limita a observar, a escoltar
amb tots els sentits, a acompanyar, a guiar, a estructurar l’ambient, a crear
un clima de seguretat i confiança, a formular preguntes, a redirigir l’aprenentatge,
a demanar als infants que plantegin allò que volen fer i com fer-ho, a consensuar
amb els infants els objectius a aconseguir...
Queda clar que la
concepció de la Infància ha sofert un canvi radical en els darrers anys. Avui
dia, l’infant és reconegut com una persona amb drets des del moment en què neix
i amb unes necessitats bàsiques que se li han de cobrir. Amb la socialització
primària i secundària, el nen/a anirà construint la pròpia identitat, la pròpia
personalitat (que l’ajudarà a diferenciar-se dels demés), anirà adquirint
autonomia, anirà desenvolupant-se tant motòricament, com cognitivament, com socialment...
i per això, és necessari crear contextos on no es forcin aquests processos, on
es respectin els diferents ritmes de maduració i on es tenguin en compte les
necessitats, els interessos i les motivacions dels infants.
De la mateixa
manera que la concepció de la Infància ha canviat, la concepció del mestre, el
model de mestre, també ha canviat. Aquest, passa a ser un guia, un ajudant en
el procés d’ensenyament – aprenentatge, un suport per a tots els infants, un
observador. Passa a ser, del que transmet tot el coneixement, al que ofereix
ajudes i recursos a tots els infants perquè construeixin el propi coneixement,
i puguin desenvolupar al màxim totes les seves capacitats. El mestre ofereix a
cada infant i de manera individual, el que aquests necessiten; respectant-los i
creant un clima de calma, seguretat, escolta i empatia. Els mestres han
d’observar i comprendre constantment allò que passa dins les aules, han de reflexionar,
han d’ajustar les intervencions d’acord les demandes/necessitats dels alumnes i
han d’avaluar qualitativament tots els processos.
“Se
concibe al niño como a un sujeto inteligente,
con
personalidad, identidad e ideas
y
con una potencialidad de capacidades
que
ha de desarrollar en interacción con los demás
y
en un entorno rico y diverso,
no
sólo en aspectos materiales,
sino
especialmente en oportunidades de aprendizaje con los otros,
que
provoquen curiosidad y necesidad de aprender “
(Trueba,
1997)
Com ja vaig
comentar al post anterior, quan vaig fer
les pràctiques al primer cicle d’Educació Infantil (0-3 anys), sincerament
reflexionava poc sobre la meva pràctica diària i sobre la pràctica de la meva tutora.
Com també vaig comentar, me vaig “acomodar” a la forma i a la manera de fer
feina de la meva tutora. Si pogués tornar a realitzar les pràctiques, me
plantejaria d’una altra manera aquesta oportunitat per aprendre: crec que
constantment em preguntaria “per què fa això?”, “per què ara ha utilitzat
aquesta estratègia?”, “per què ha intervingut d’aquesta manera?”, “quins
objectius guien aquestes activitats?”...
Per això, m’agradaria
molt poder fer les segones pràctiques (3-6 anys) amb professionals que tenguin i
transmetin unes concepcions i unes creences com les descrites; amb un/a mestre/a
que constantment es fes preguntes, que no tingues por a provar coses noves per
millorar, que no tingués por al canvi, que no s’estanqués a la rutina...
He de dir que em fa por no ser capaç de complir tot això que he descrit.
És fàcil “criticar” des d’un punt de vista extern, però no sé què faré quan
estigui dins una aula. Per això, m’agradaria molt que la futura tutora de
pràctiques, m’ensenyés (em guiés) a relacionar la pràctica amb la fonamentació
teòrica, a reflexionar sobre el dia a dia, a justificar totes i cada una de les
accions i intervencions dutes a terme dins l’aula, m’agradaria que m’observés i
em digués el meus errors per millorar (crítica constructiva)...
Finalment, dir
que m’agradaria treballar en parella educativa, per compartir dubtes,
motivacions, responsabilitats; per compartir una imatge d’Infant, per
ajudar-nos i recolzar-nos diàriament, per fer una reflexió intersubjectiva,
etc.
Només queda
esperar (i formant-se contínuament) perquè arribi el dia en què pugui realment
estar dins una aula i aplicar tot el que anteriorment he descrit. Ja veurem què
passa...
Acabo de pensar
(i no té res a veure amb el tema de l’entrada que he fet avui), que aquest bloc
em servirà en un futur per revisar totes aquestes idees que he descrit i per
comprovar, si realment “compleixo” amb tot el que he dit!
Justificació de les competències treballades:
2.2. Amb la formació rebuda durant aquests anys, i els que me queden, crec que vaig construint unes bones creences i concepcions. He de dir, que aquestes han anat canviant positivament, ja que fa anys, tenia una visió de figura de mestre bastant tradicional (la que tota la meva vida he vist). No obstant això, estic molt satisfet d'anar aprenent i d'haver-les canviades.
2.7. No estic gens empegueït de dir que quan vaig fer les pràctiques me vaig acomodar i que ara me'n penedeixo. En aquells moments, creia que el que feia estava ben fet i gaudia molt fent-ho. Va ser quan vaig entrar a la universitat i me vaig començar a formar més, quan me n'he adonat que aquelles pràctiques no van ser del tot "positives" i que realment, hagués pogut fer més, aprendre més i aprofitar-les més. No és que vulgui criticar els CFGS, però es nota la diferència entre aquests i els estudis universitaris. Per això, a partir dels meus errors passats, he d'aprendre.
4.1. Crec que l'exemple descrit en aquest post (el projecte de "feim ciència", de 4 anys) és un molt bon exemple de bones pràctiques, on tota la teoria que aprenem a la universitat, es veu reflectida; on totes aquelles creences, concepcions, imatge d'infant, constructivitat i globalitat de l'infant, s'hi queda reflectida.
Justificació de les competències treballades:
2.2. Amb la formació rebuda durant aquests anys, i els que me queden, crec que vaig construint unes bones creences i concepcions. He de dir, que aquestes han anat canviant positivament, ja que fa anys, tenia una visió de figura de mestre bastant tradicional (la que tota la meva vida he vist). No obstant això, estic molt satisfet d'anar aprenent i d'haver-les canviades.
2.7. No estic gens empegueït de dir que quan vaig fer les pràctiques me vaig acomodar i que ara me'n penedeixo. En aquells moments, creia que el que feia estava ben fet i gaudia molt fent-ho. Va ser quan vaig entrar a la universitat i me vaig començar a formar més, quan me n'he adonat que aquelles pràctiques no van ser del tot "positives" i que realment, hagués pogut fer més, aprendre més i aprofitar-les més. No és que vulgui criticar els CFGS, però es nota la diferència entre aquests i els estudis universitaris. Per això, a partir dels meus errors passats, he d'aprendre.
4.1. Crec que l'exemple descrit en aquest post (el projecte de "feim ciència", de 4 anys) és un molt bon exemple de bones pràctiques, on tota la teoria que aprenem a la universitat, es veu reflectida; on totes aquelles creences, concepcions, imatge d'infant, constructivitat i globalitat de l'infant, s'hi queda reflectida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada