Els adults sempre comentem la importància que té
l’aprenentatge entre iguals pels infants. Ara bé, ens apliquem nosaltres la
mateixa teoria? aprenem nosaltres (adults) dels nostres companys? Estem
disposats a escoltar-los i aprendre d’ells?
L’entrada d’avui va molt lligada a aquestes
qüestions. Tenc la sort de poder fer una entrada analitzant i reflexionant les
opinions i reflexions dels meus companys, estudiants de Grau en Educació
Infantil. Crec que és necessari escoltar-los i aprendre d’ells, les seves
reflexions i les seves opinions. Crec que les persones podem millorar i avançar
quan som capaços d’escoltar els altres, de debatre diferents punts de vista, de
tenir una actitud d’obertura...
Tres seran les bones pràctiques que analitzaré de
tres companyes de carrera. Després de llegir-ne de diferents, he decidit
analitzar-ne tres de diferents “temàtiques”: una, de la relació família i
escola; una altra, del treball per ambients; i la darrera, del treball per
projectes.
Relació família – escola:
Com bé ha comentat la meva companya Sonia González
al seu blog (Retalls d'Infància)és de vital importància la relació entre família i escola pel correcte
desenvolupament de l’infant. Moltes i diverses són les estratègies que es poden
utilitzar per fer possible i efectiva aquesta relació, com per exemple les
descrites per la companya: “el cançoner”,”la bossa dels massatges”, “la caixa
dels sons” i “la llibreta dels hàbits i rutines”. Tots aquests recursos
comparteixen uns objectius comuns: compartir un coneixement sobre l’infant,
establir uns criteris educatius comuns (amb unes intervencions coherents),
oferir models de relació amb els infants, donar a conèixer el que es fa a
l’escola i enriquir l’escola amb les aportacions de les famílies. En
definitiva, és de vital importància treballar conjuntament família i escola per
una educació de qualitat del nen/a.
Relacionat amb aquest tema, algunes preguntes que em
plantejo i que tots els centres i mestres ens hauríem de plantejar, són:
-
Hi ha
espais per a les famílies a l’escola?
-
Es
senten acollides les famílies?
-
Sabem
els mestres com treballar i connectar amb les famílies?
-
Quins
són els canals i vies de comunicació amb les famílies?
-
Quina
importància li donem al treball compartit amb les famílies?
Ambients:
“Los ambientes se corresponden a unas estructuras
espacio-temporales que organizan parte de la vida de la escuela y que permiten
que niños de diferentes edades se reúnan allí a diario, decidiendo ellos mismos
en qué ambiente estarán” (Bonàs).
El treball per ambients és una metodologia que
organitza espais, temps i agrupaments i que permet oferir als infants escenaris
de qualitat per a l’acció. He decidit comentar l’entrada de na Caty Cañellas
(Això era i no era), ja que he tengut la sort de visitar el seu centre de pràctiques i d’observar
els ambients d’aprenentatge que vull comentar.
Les característiques més destacables d’aquesta
metodologia són l’aprofitament dels recursos, la unitat dels espais del centre
(l’escola és pensada com un tot i els espais són de tots), els espais tenen més
identitat, amb més cura estètica, més amplis i funcionals; amb possibilitat de
dur-hi a terme projectes llargs i de qualitat (donant continuïtat a les
experiències dels infants), cadascú gestiona el seu propi temps, dóna la
possibilitat de relacionar-se amb grups heterogenis (de valorar la diversitat)
i finalment, destacar el rol de l’adult: un adult que prepara, que observa, que
suggereix...
Com bé comenta na Caty Cañellas i que crec que és el
més important, és que els infants tenen llibertat per elegir (són ells qui
decideixen on anar i què fer), són totalment actius i són protagonistes i
constructors del seu aprenentatge. La
importància del treball dels professors en equip (reunir-se, programar els
ambients, preparar-los i modificar-los...) i partir d’una mateixa imatge
d’infant (potent i capaç) són els requisits d’èxit d’aquesta metodologia.
Una qüestió que em plantejo és com documenten tot
aquest procés, tota aquesta metodologia, tots els projectes dels infants.
Suposo que deu tenir un pes important i que ho deuen fer. Els beneficis de la
documentació són tant pels infants, com per les famílies, com per els
educadors, com per tota la societat.
Treball per projectes:
Com bé comenta na Laura al seu blog (Amb I d'Infant), el
treball per projectes és una de les formes per fer aprenentatges significatius
i perquè els infants estiguin motivats i amb interès per aprendre.
Al ser els propis infants qui elegeixen un tema
per investigar, al partir dels seus coneixements previs i al plantejar
preguntes, qüestions i curiositats del propi tema, són les característiques
fonamentals que emmarquen aquest tipus de treball, aquesta metodologia.
Com bé comenta na Laura, un aspecte que pot “influir”
en el desenvolupament dels projectes és l’edat dels infants. Tal vegada al
primer cicle d’educació infantil el rol del mestre és una mica més participant
que al segon, ja que tal vegada és ell/a qui suggereix el tema, qui planteja
les preguntes... encara que sempre ho faci partint dels interessos i
motivacions dels infants.
Me pareix molt bona idea el canal de comunicació
que s’estableix entre família i escola en relació als projectes: via correus
electrònics (suposo que també n’hi deu haver d’altres, encara que sigui
oralment). La col·laboració de les famílies en aquest tipus de manera de fer és
importantíssima i a part, ajuda enfortir la relació família i escola i la
implicació de la família en l’educació dels infants.
Allò que més m’agrada d’aquesta metodologia és que
es trenca amb el model tradicional del mestre, amb l’estil tradicional de l’educació.
Amb el treball per projectes es creu amb l’infant, amb les seves capacitats i
potencialitats, amb la seva capacitat per aprendre de forma autònoma i són els
infants els vertaders protagonistes del procés d’aprenentatge. El mestre deixa
de transmetre conceptes de manera directiva i passa a ser un co-protagonista
del procés d’ensenyament i aprenentatge, assumint un rol de guia, d’observador,
proposant, acompanyant, fent reflexionant...
Finalment, dir que m’agradaria molt treballar en
un centre que tingués aquestes tres “característiques”, on aquestes tres bones
pràctiques hi fossin present: relació família escola, treball per ambients i treball
per projectes. Crec que la suma d’aquestes tres parts és totalment de qualitat
i és totalment coherent i respectuosa amb el concepte d’infant que tenc: capaç,
amb potencialitats i amb drets.
Competències treballades:
1.3. Sens dubte, amb l’entrada d’avui he pogut
visitar i comentar blogs de diferents companys. L’aprenentatge entre iguals
també és possible per a nosaltres adults; per això, és una de les millors
maneres d’ampliar la pròpia formació.
4.2. Els tres “casos” comentats són tres bones
pràctiques que cal tenir-los com a models. Amb aquets casos, podem comprovar com
la teoria d’allò ideal es pot convertir en realitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada