dimarts, 28 de maig del 2013

Entre tots construirem una educació de qualitat.

A un comentari anterior, vaig fer referència a l'aprenentatge entre iguals entre adults. Doncs bé; s'ha tornat a veure el valor que té aquest aprenentatge, la importància que té escoltar els companys i la importància que té compartir la bona feina amb els companys per poder créixer professionalment.

En un principi, havia pensat que l'entra d'avui em serviria per comentar (individualment) alguns projectes de millora/documentals que han dut a terme els meus companys als seus respectius centres educatius de pràctiques o a diferents centres educatius (en el cas de les persones que han fet els documentals). No obstant això, després d'haver tengut la sort d'escoltar-ne més a la sessió de dia 30 de maig, el que faré serà una espècia de conclusió/reflexió sobre tots els aprenentatges que he fet gràcies a tots ells.

He après, o millor dit, he encimentat més la idea del treball en equip (entenent aquest concepte com el conjunt de persones que treballen de forma cooperativa entorn a un mateix projecte, amb uns mateixos objectius, amb uns mateixos interessos). Per poder dur a terme un projecte de millora a una escoleta, crec que és fonamental que tot l'equip educatiu estigui animat, implicat i amb compromís en fer-lo, compartint responsabilitats i sobre tot, compartint una mateixa imatge d'Infant; a part, que també crec que és molt necessari que hi hagi un equip directiu potent, líder i constructiu. Penso que quan es té un equip potent, amb capacitat d'analitzar, reflexionar, canviar i millorar la situació, capaç de fer propostes de millora, capaç de treballar en equip, d'unir esforços, amb unes actituds positives, etc., és possible tirar endavant projectes de millora que faran que la qualitat de l'educació i el clima/ambient de l'escola augmentin, i que tant infants, mestres i famílies obtenguin els resultats i beneficis d'aquests.

Amb aquesta mateixa reflexió, hi vull relacionar l'interès que han tengut els/les mestres de l'escoleta d'Esporles en ser observades, analitzades i avaluades (referint-se als rols i models d'actuació que duen a terme). Que vulguin ser observades i analitzades per les practicants per intentar millorar la seva pràctica diària, diu molt d'aquests professionals. Crec que moltes vegades necessitem un observador "extern" perquè ens pugui ajudar a millorar el nostre dia a dia, ens pugui descriure objectivament les nostres actuacions per ser conscients d'elles i per si s'han de canviar i millorar. L'actitud que hem de tenir com a docents ha de ser una actitud oberta, transparent, d'escolta a les propostes que ens puguin fer, una actitud reflexiva, amb interès de millorar i de no tenir por ni als canvis ni a què persones estiguin observant la nostra feina.

Un altre aspecte que m'agradaria destacar, i que en molts de posts que he fet en aquest blog ja he comentat, és la necessitat d'horitzontalitzar espais i activitats. Crec que tot el que succeeix dins una escola d'educació infantil, ha d'estar ben planificat, amb una justificació, amb uns objectius, amb unes estratègies d'intervenció planificades, amb una avaluació... Amb aquesta reflexió vull destacar els projectes de millora que han dut a terme diferents grups sobre els espais exteriors (patis, horts, entrades dels centres...), les experiències i documentals que s'han fet en relació a algunes activitats de la vida quotidiana (el racó del moc, el moment del canvi del bolquer), la necessitat de treballar conjuntament família i escola (destacar tots els projectes de millora i documentals que s'han fet en relació a aquest tema: la documentació, les diferents vies i canals de comunicació...). Penso que tot el que passa dins una escoleta ha d'estar ben pensat, ben justificat, ben planificat i ben avaluat; i que no hi ha d'haver cap tipus de jerarquització.


Amb projectes de millora com aquests, fan que l'educació sigui un procés dinàmic, un procés en constant anàlisi, reflexió, canvis i millores, i que realment s'ofereixi una educació de qualitat (o que per lo menys, s'intenti arribar-hi).

I per acabar, destacar els documentals. Crec són necessaris que entrin dins les escoles d'infantil pel valor educatiu que tenen i perquè mostren realment allò que passa dins les escoles: que l'educació i la feina dels mestres siguin transparents i VALORATS! Si volem que així sigui, si volem aconseguir el respecte de totes les persones, i si volem que la nostra professió estigui més valorada, haurem de fer coses al respecte: la documentació pot ser la primera passa perquè això sigui possible.


Justificació de les competències treballades:

1.2. Considero que tot el que s'ha exposat a classe (projectes de millora i documentals) i tal com ha quedat reflectit en aquesta entrada, són processos/projectes/experiències que duen a bones actuacions professionals i fan que la qualitat de l'educació millori.

1.4. Gràcies a les aportacions que han fet els meus companys/es, crec que l'aprenentatge que he fet ha estat molt ric. Defenso l'aprenentatge entre iguals entre adults i crec que les conclusions elaborades de forma conjunta (entre companys), més tota la informació teòrica fan que la nostra formació sigui significativa i útil.

3.2. Tant amb aquesta entrada, com amb l'entrada que vaig fer analitzant les tres bones pràctiques de companys d'aula, crec que he reflexionat en quant a l'organització i funcionament dels centres d'educació infantil, dels models educatius.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada